메뉴 건너뛰기

군사국방

국방뉴스

[ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 11일

by Summa posted Aug 12, 2024
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄

```html Key Takeaways

주요 요점:

  • 우크라이나의 쿠르스크 주 작전으로 우크라이나군은 최소한 일시적으로 전선의 한 지역에서 전장 주도권을 장악하고 러시아의 전역적 주도권에 이의를 제기할 수 있었습니다.
  • 쿠르스크 주에서의 우크라이나 작전과 우크라이나의 추가 국경 넘어 침공 가능성은 크렘린과 러시아군 사령부가 북동부 우크라이나와의 수천 킬로미터 길이의 국경을 2022년 가을 이후로 취급해 온 것처럼 휴면 상태의 지역이 아닌 러시아가 방어해야 하는 합법적인 전선으로 볼 것인지에 대한 결정을 내리도록 강요합니다. 모스크바의 대응에는 러시아군 사령부가 전역적 작전 설계의 일환으로 국경 방어를 위한 인력과 물자 요구 사항을 고려해야 할 수 있으며, 따라서 러시아가 이전에 직면하지 않았던 장기적인 작전 계획 제약을 부과할 수 있습니다.
  • 8월 10일과 11일의 지리적 영상과 러시아와 우크라이나의 보도에 따르면 우크라이나군이 쿠르스크 주에서 서쪽과 북서쪽으로 진격했지만 러시아 소식통은 대체로 러시아군이 상황을 안정시켰다고 주장했습니다.
  • 쿠르스크 주로의 우크라이나 침공에 대응하여 서둘러 모인 이질적인 러시아군 집단은 교리적 최대 병력보다 낮을 가능성이 높고 작전을 조정하는 데 필요한 공동 지휘 및 통제(C2) 구조를 수립할 준비가 되어 있지 않습니다.
  • 러시아가 쿠르스크 주를 방어하기 위해 전체 여단과 연대가 아닌 대대 및 하위 부대를 재배치한 것은 러시아군이 해당 지역에서 효과적인 C2를 신속하게 구축하는 데 어려움을 겪는 데 기여할 가능성이 높습니다.
  • 쿠르스크 주에서 싸우는 러시아 징집병의 지위에 대한 혼란은 비효율적인 C2의 결과이며 러시아의 C2 구조가 쿠르스크 작전에 대응하기 위해 더욱 긴장될 가능성이 높습니다.
  • 러시아 관리들은 우크라이나 기동 부대가 8월 10일부터 11일 밤 쿠르스크 주 벨롭스키 라이온으로 25km 이상 진격했다는 것을 인정했지만 이러한 집단이 해당 지역에 남아 있거나 우크라이나군이 벨롭스키 라이온의 직접적인 국경 지역을 넘어 작전을 수행하고 있다는 징후는 없습니다.
  • 벨롭스키 라이온에서 보고된 우크라이나의 빠른 기동은 국경을 따라 있는 러시아군이 우크라이나의 추가 국경 넘어 침공에 대응할 준비가 되지 않은 상태로 남아 있음을 시사합니다.
  • 러시아 소식통은 8월 11일에 소규모 우크라이나 집단이 벨고로드 주 서부로 국경을 넘어 제한적인 침공을 시도했지만 실패했다고 주장했습니다.
  • 우크라이나 대통령 볼로디미르 젤렌스키는 8월 10일에 처음으로 쿠르스크 주로의 우크라이나 국경 넘어 침공을 공식적으로 인정했습니다.
  • 우크라이나의 한 고위 국방 관리가 러시아군이 동부 우크라이나에서 공격 강도를 다소 줄였지만 쿠르스크 주에서의 우크라이나 작전 속에서 상황은 대체로 크게 변하지 않았다고 보도한 것은 전역에서 러시아의 공격 속도에 대한 ISW의 관찰과 일치합니다.
  • 러시아군은 최근 쿠피얀스크와 도네츠크 시 근처에서 진격했습니다.
  • 러시아 선전가들은 쿠르스크 주로의 우크라이나 침공을 이용하여 러시아의 병력 증강 노력을 홍보하려 하고 있습니다.
``` ### 분류: 전쟁, 국제 관계 ### 관련된 주요국가: 우크라이나, 러시아, 벨라루스 ### 향후 전망: 우크라이나의 쿠르스크 주 작전은 러시아군에게 상당한 도전을 제기하고 있으며, 러시아가 국경을 방어하기 위해 추가 자원을 투입해야 할 수 있습니다. 이는 러시아가 다른 전선에서 공격을 계속하는 것을 더욱 어렵게 만들 수 있으며, 우크라이나가 전쟁에서 우위를 점하는 데 도움이 될 수 있습니다.

[원문]

ISW Logo

Russian Offensive Campaign Assessment

Support ISW

Riley Bailey, Grace Mappes, Christina Harward,

Davit Gasparyan, and George Barros


August 11, 2024, 9:15pm ET

Click here to see ISW's interactive map of the Russian invasion of Ukraine. This map is updated daily alongside the static maps present in this report.


Click here to see ISW’s 3D control-of-terrain topographic map of Ukraine. The use of a computer (not a mobile device) is strongly recommended for accessing this data-heavy tool.


Click here to access ISW’s archive of interactive time-lapse maps of the Russian invasion of Ukraine. These maps complement the static control-of-terrain maps that ISW produces daily by showing a dynamic frontline.


Click here to see ISW's interactive map of Ukraine's incursion into Kursk Oblast.

Ukraine's operation in Kursk Oblast has allowed Ukrainian forces to at least temporarily seize the battlefield initiative in one area of the frontline and contest Russia's theater-wide initiative. Russia's possession of the theater-wide initiative since November 2023 has allowed Russia to determine the location, time, scale, and requirements of fighting in Ukraine and forced Ukraine to expend materiel and manpower in reactive defensive operations. The Ukrainian operation in Kursk Oblast, however, has forced the Kremlin and Russian military command to react and redeploy forces and means to the sector where Ukrainian forces have launched attacks. Russian forces, however, were notably not conducting active operations in Kursk Oblast. Russia has been leveraging its possession of the theater-wide initiative to pressure Ukraine and attempt to prevent Ukrainian forces from accumulating manpower and materiel for future counteroffensive operations while determining a tempo of fighting that would allow Russian forces to sustain consistent ongoing offensive operations. Russian President Vladimir Putin and the Russian military command likely incorrectly assessed that Ukraine lacked the capability to contest the initiative, and Ukraine's ability to achieve operational surprise and contest the theater-wide initiative is challenging the operational and strategic assumptions underpinning current Russian offensive efforts in Ukraine.


The Ukrainian operation in Kursk Oblast and further possible Ukrainian cross-border incursions force a decision point on the Kremlin and the Russian military command about whether to view the thousand-kilometer-long international border with northeastern Ukraine as a legitimate frontline that Russia must defend instead of a dormant area of the theater as they have treated it since Fall 2022. Moscow’s response may require the Russian military command to consider the manpower and materiel requirements for defending the international border as part of its theater-wide campaign design and can therefore impose long-term operational planning constraints that Russia previously did not face. The Russian military command has essentially treated the international border with northeastern Ukraine as the dormant front of the theater following the Russian withdrawal from Kyiv, Chernihiv, and Sumy oblasts in Spring 2022 and the Ukrainian liberation of significant territory in Kharkiv Oblast in Fall 2022. Russian and Ukrainian forces have conducted routine sabotage and reconnaissance activities, indirect fire, and cross-border strikes along the border since Fall 2022, but none of this routine activity has appeared to generate wider Russian operational concerns for defending Russian territory in the area. Russia has sought to use the threat of cross-border incursions to draw and fix Ukrainian forces along the border by concentrating rear elements in the border zone, but Ukrainian concentrations in the area do not appear to have generated such responses among Russian forces. The Russian military activated part of this "dormant frontline" when it launched the offensive operation into northern Kharkiv Oblast in early May 2024 — a Russian effort to extend the frontline further into northeastern Ukraine to draw and fix Ukrainian forces along the border in hopes of weakening the overall Ukrainian frontline in aggregate.


Previous notable incursions into Russia did not change the Kremlin's perception of the international border area, but the Ukrainian operation in Kursk Oblast will force the Kremlin to make a decision. All Russian pro-Ukrainian forces have conducted several cross-border raids into Russia since Fall 2022, but the Kremlin and the Russian military command resisted calls for redeploying forces to protect the border at that time. Russian President Vladimir Putin assessed at that time that those limited raids posed no medium- to long-term threat to Russian territory and that redeployments to the international border would be a less effective allocation of resources that could otherwise support large-scale defensive and offensive operations in Ukraine. The current Ukrainian incursion, however, poses significant threats to Russian military operations in Ukraine and Putin's regime stability and demands a response. The Ukrainian operation in Kursk Oblast will likely expand the Kremlin's consideration for what type of Ukrainian operations are possible along the border. Russia's prolonged treatment of the international border area as a dormant frontline is a strategic failure in imagination.


Russia's treatment of the international border area as a dormant front has given Russia more flexibility to accumulate and commit manpower and material to military operations in Ukraine. Russia has spent considerable resources to build fortifications along the international border area but has not allocated the manpower and materiel to significantly man and defend those fortifications. Sparsely manned and equipped border fortifications proved insufficient at preventing Ukrainian gains at the outset of the Ukrainian incursion into Kursk Oblast, and the Russian military command will likely conclude that further manpower and equipment commitments to the international border will be required to effectively leverage fortified positions to prevent possible future Ukrainian cross-border incursions and deter larger Ukrainian incursion efforts in the long-term. This conclusion will narrow the flexibility Russia has enjoyed in committing manpower and materiel to its ongoing offensive efforts in Ukraine, and the Russian military command will have to consider the requirements for border defense when determining what resources it can allocate to future large-scale offensive and defensive efforts in Ukraine.


Key Takeaways:


  • Ukraine's operation in Kursk Oblast has allowed Ukrainian forces to at least temporarily seize the battlefield initiative in one area of the frontline and contest Russia's theater-wide initiative.


  • The Ukrainian operation in Kursk Oblast and further possible Ukrainian cross-border incursions force a decision point on the Kremlin and the Russian military command about whether to view the thousand-kilometer-long international border with northeastern Ukraine as a legitimate frontline that Russia must defend instead of a dormant area of the theater as they have treated it since Fall 2022. Moscow’s response may require the Russian military command to consider the manpower and materiel requirements for defending the international border as part of its theater-wide campaign design and can therefore impose long-term operational planning constraints that Russia previously did not face.


  • Geolocated footage and Russian and Ukrainian reporting from August 10 and 11 indicate that Ukrainian forces advanced westward and northwestward in Kursk Oblast, although Russian sources largely claimed that Russian forces have stabilized the situation.


  • The hastily assembled and disparate Russian force grouping responding to the Ukrainian incursion into Kursk Oblast is comprised of Russian units likely below their doctrinal end-strength and ill-prepared to establish the joint command and control (C2) structures necessary to coordinate operations.


  • Russia’s redeployment of battalion and lower-level units rather than full brigades and regiments to defend in Kursk Oblast is likely contributing to Russian forces' difficulty in quickly establishing effective C2 in the area.


  • Confusion about the status of Russian conscripts fighting in Kursk Oblast is a consequence of ineffective C2 and will likely continues to further strain Russia’ C2 structures to respond to the Kursk operation.


  • Russian officials acknowledged that Ukrainian mobile groups advanced upwards of 25 kilometers into Belovsky Raion, Kursk Oblast on the night of August 10 to 11, but there are no indications that these groups remain in the area or that Ukrainian forces are operating beyond the immediate border area in Belovsky Raion.


  • The reported rapid Ukrainian maneuver in Belovsky Raion suggests that Russian forces along the international border remain poorly prepared to respond to further Ukrainian cross-border incursions.


  • Russian sources claimed on August 11 that small Ukrainian groups attempted unsuccessful limited cross-border incursions into western Belgorod Oblast.


  • Ukrainian President Volodymyr Zelensky officially acknowledged the Ukrainian cross-border incursion into Kursk Oblast for the first time on August 10.


  • A top Ukrainian defense official reportedly stated that Russian forces have somewhat reduced the intensity of assaults in eastern Ukraine but that otherwise the situation remains largely unchanged amid the Ukrainian operation in Kursk Oblast, which is consistent with ISW's observations of Russian offensive tempo across the theater.


  • Russian forces recently advanced near Kupyansk and Donetsk City.


  • Russian propagandists are attempting to use the Ukrainian incursion into Kursk Oblast to promote Russian force generation efforts.

Click here to read the full assessment.

Follow ISW on social media:


Facebook | X | YouTube | Instagram | LinkedIn | Threads | Bluesky


Visit our website | Job & Internship Opportunities

Donate online or by sending a check to the Institute for the Study of War at 1400 16th Street NW, Suite #515, Washington, DC, 20036. Please consider including the Institute for the Study of War in your estate plans.


ISW is a tax-exempt organization under section 501(c)(3) of the Internal Revenue Code. Donations are tax-deductible to the extent permitted by law.

The Institute for the Study of War (ISW) is a non-partisan, non-profit, public policy research organization. ISW advances an informed understanding of military affairs through reliable research, trusted analysis, and innovative education. We are committed to improving the nation's ability to execute military operations and respond to emerging threats in order to achieve US strategic objectives.



  1. [공지] 참조 사이트

    Date2023.12.14 BySumma
    read more
  2. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2025년 1월 5일

    Date2025.01.06 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  3. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 11월 23일

    Date2024.11.24 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  4. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 11월 15일

    Date2024.11.16 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  5. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 11월 11일

    Date2024.11.12 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  6. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 9월 12일

    Date2024.09.13 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  7. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 9월 1일

    Date2024.09.02 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  8. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 29일

    Date2024.08.30 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  9. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 27일

    Date2024.08.28 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  10. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 25일

    Date2024.08.26 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  11. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 21일

    Date2024.08.22 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  12. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 20일

    Date2024.08.21 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  13. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 19일

    Date2024.08.20 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  14. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 18일

    Date2024.08.19 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  15. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 16일

    Date2024.08.17 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  16. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 15일

    Date2024.08.16 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  17. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 14일

    Date2024.08.15 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  18. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 11일

    Date2024.08.12 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  19. [ISW] 러시아 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 10일

    Date2024.08.11 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  20. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 8월 8일

    Date2024.08.09 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  21. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2024년 7월 31일

    Date2024.08.01 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
Board Pagination Prev 1 2 Next
/ 2
위로