메뉴 건너뛰기

군사국방

국방뉴스

[ISW] 이란 업데이트, 2025년 5월 20일

by Summa posted May 21, 2025
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

ESC닫기

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

ESC닫기

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
```html 주요 내용 요약

주요 내용 요약

  • 미국-이란 핵 협상: 이란 최고 지도자 알리 하메네이는 미국-이란 핵 협상에 대해 비관적인 입장을 표명하고, 미국의 우라늄 농축 제로 요구를 명시적으로 거부했습니다. 하메네이의 발언은 CTP-ISW의 평가와 일치하며, 이란과 미국 간의 우라늄 농축 제로 문제에 대한 이견이 협상을 교착 상태에 빠뜨리거나 합의를 지연시킬 수 있음을 시사합니다. 하메네이는 핵 협상에 대한 대중의 기대를 낮추어, 합의와 즉각적인 경제적 구제에 대한 기대를 줄이려 했을 수 있습니다.
  • 잠재적인 미국 또는 이스라엘 공격에 대한 이란의 준비: 이란 수동 방어 기구 최고 위원회는 5월 20일에 회의를 열어 잠재적인 미국 또는 이스라엘의 공격에 대비하여 핵심 기반 시설을 보호하기 위한 준비를 조율했을 가능성이 큽니다. 수동 방어 기구는 군사, 화학, 사이버 또는 경제적 위협으로부터 민간, 군사 및 핵 기반 시설을 보호하기 위한 활동을 계획, 조정 및 지시하는 정부 기관입니다. 특히, 모흐센 파크네자드 석유 장관도 이 회의에 참석하여 이란이 자국 에너지 기반 시설에 대한 잠재적인 공격을 우려하고 있음을 시사합니다.
  • 이스라엘에 대한 후티의 공격: 후티는 5월 19일, 예멘 내 후티 통제 항구에 대한 최근 이스라엘의 공습에 대한 보복으로 이스라엘 하이파 항구를 공격하겠다고 발표했습니다. 하이파 항구에 대한 공격은 후티의 10월 7일 전쟁 목표인 이스라엘 경제 고립을 지원할 것입니다. 후티는 미국-후티 휴전 조건에 따라 이 경제 봉쇄를 시행하려 합니다.
  • 코카서스 지역에서 이란의 전략: 이란은 아르메니아와의 고위급 국방 협력을 심화시키고 있으며, 이는 남부 코카서스 지역에서 이스라엘, 터키 및 서방의 영향력에 대응하기 위한 광범위한 전략의 일환일 가능성이 높습니다. 이란 국방군 물자 지원부 아지즈 나시르자데 준장은 5월 20일 아르메니아 예레반에서 수렌 파피키안 아르메니아 국방부 장관과 만났습니다. 이란 국방부는 무기 해외 판매 및 국방 협정을 담당합니다. 이란은 역사적으로 아르메니아와 긴밀한 관계를 유지해 왔으며, 최근 몇 년 동안 아르메니아에 안보 지원을 제공한 것으로 알려졌습니다. 예를 들어, 2023년 7월 이스라엘 언론은 아르메니아가 아제르바이잔과의 분쟁에서 이란의 샤헤드 드론을 사용했다고 보도했습니다. 이란은 동시에 아제르바이잔과 군사, 정치 및 경제적 관계를 유지하여 남부 코카서스 지역의 외부 영향력에 대응하고 있습니다. 5월 17일, 이슬람 혁명 수비대 (IRGC) 지상군 미르자 쿠차크 칸 특수부대 여단과 아제르바이잔 특수부대는 이란-아제르바이잔 국경에서 합동 훈련을 시작했습니다.
  • 시리아 제재 완화: 유럽 연합(EU)과 미국의 시리아에 대한 경제 제재 해제 계획은 시리아 경제를 안정시키는 데 도움이 되겠지만, 시리아 내 다른 불안정 요인에는 대처하지 못할 것입니다. 제재 완화는 다른 요인으로 인한 시리아 내 내부 갈등 재발의 가능성을 배제하지 않습니다. EU와 미국은 시리아 정부가 보안 기관의 극단적 요소를 제어하도록 장려하기 위해 개별 제재를 계속 부과할 수 있습니다. 표적 제재는 소수 집단이 자치 사회에 대한 극단적 요소의 학대에 대해 우려하는 사항을 완화할 수 있습니다.

분류: 국제 정치, 중동, 핵 협상, 군사, 외교

관련 주요 국가: 미국, 이란, 이스라엘, 아르메니아, 아제르바이잔, 시리아

향후 전망:

  • 미국-이란 핵 협상은 교착 상태에 빠지거나 지연될 가능성이 높으며, 이는 중동 지역의 긴장을 고조시킬 수 있습니다.
  • 이란의 군사적 준비는 지역 내 잠재적 충돌의 위험을 높일 수 있습니다.
  • 후티의 이스라엘 공격 위협은 지역 경제에 영향을 미칠 수 있으며, 휴전 조건에 대한 도전으로 이어질 수 있습니다.
  • 이란의 코카서스 지역에서의 영향력 확대는 지역 내 세력 균형에 변화를 가져올 수 있습니다.
  • 시리아 제재 완화는 제한적인 경제적 안정만을 가져올 수 있으며, 내부 갈등의 위험은 여전히 존재합니다.

```

[원문]

Andie Parry, Ria Reddy, Katherine Wells, Ben Rezaei, Ben Schmida, Avery Borens, Alexandra Braverman, Carolyn Moorman, Johanna Moore, and Annika Ganzeveld



Information Cutoff: 2:00 pm ET

Click here to view ISWCTP's interactive control-of-terrain map of Syria.


Click here to view ISW's complete portfolio of interactive maps.

Iranian Supreme Leader Ali Khamenei expressed pessimism about the US-Iran nuclear negotiations and explicitly rejected the US demand for zero uranium enrichment. Khamenei’s statements are consistent with CTP-ISW's assessment that disagreements between Iran and the United States about the issue of zero uranium enrichment may stall the negotiations or delay a deal. Khamenei explicitly rejected the US demand for zero uranium enrichment during a speech on May 20. This speech marked the first time that Khamenei had publicly discussed the US-Iran negotiations since they started on April 12. Khamenei stated that the US demand for zero uranium enrichment is "very wrong” and emphasized that Iran will "follow its own policy and method” regarding this issue." Khamenei's stated position is consistent with recent statements from other senior Iranian officials. Khamenei also compared the current US-Iran negotiations to previous negotiations under former Iranian President Ebrahim Raisi, stating that negotiations under Raisi never reached a conclusion and that the regime "do[es] not think they will reach a conclusion now." An unspecified Iranian political insider told a UK-based outlet that there is an internal discussion in Iran "over the utility of attending further talks at this time," given the US demand for zero uranium enrichment. Iranian Foreign Affairs Minister and lead negotiator Abbas Araghchi stated on May 20 that Iran has not yet accepted a proposed date for the fifth round of the US-Iran negotiations.


Khamenei may have framed the US-Iran nuclear negotiations negatively to lower public expectations for a deal and imminent economic relief. Senior Iranian officials have repeatedly emphasized that the main goal of the US-Iran negotiations is to lift sanctions on Iran. Iran is facing a severe economic and energy crisis amid international sanctions. Iran's economic situation has fueled public frustration, which may stoke protests that could threaten regime stability. CTP-ISW previously assessed that Khamenei may calculate that engaging in nuclear negotiations with the United States will improve Iranian economic conditions. The Iranian rial appreciated from a near-record low of 1,0005,500 rials to one US dollar on April 11 to 879,000 rials to one US dollar on April 14 after the first round of the US-Iran nuclear negotiations on April 12. Khamenei's messaging may aim to manage domestic expectations about the possibility of a nuclear deal in an effort to protect the regime from potential internal backlash if the talks fail and Iran does not secure sanctions relief.


Key Takeaways:


  • US-Iran Nuclear Negotiations: Iranian Supreme Leader Ali Khamenei expressed pessimism about the US-Iran nuclear negotiations and explicitly rejected the US demand for zero uranium enrichment. Khamenei’s statements are consistent with CTP-ISW's assessment that disagreements between Iran and the United States about the issue of zero uranium enrichment may stall the negotiations or delay a deal. Khamenei may have framed the US-Iran nuclear negotiations negatively to lower public expectations for a deal and imminent economic relief.



  • Iranian Preparations for a Potential US or Israeli Strike: The Iranian Passive Defense Organization Supreme Council met on May 20, likely to coordinate preparations to protect critical infrastructure ahead of a potential US or Israeli strike. The Passive Defense Organization is a government body that is responsible for planning, coordinating, and directing activities to protect civilian, military, and nuclear infrastructure from military, chemical, cyber, or economic threats. Oil Minister Mohsen Paknejad notably also attended the meeting, which suggests that Iran is concerned about a potential strike on its energy infrastructure.


  • Houthi Campaign Against Israel: The Houthis announced on May 19 that they will target Haifa Port in Israel in retaliation for recent Israeli airstrikes on Houthi-controlled ports in Yemen. Attacks on Haifa Port would support the Houthis’ October 7 War objective to economically isolate Israel. The Houthis are attempting to enforce this economic blockade while adhering to the terms of the US-Houthi ceasefire.


  • Iranian Strategy in the Caucasus: Iran is deepening high-level defense cooperation with Armenia, likely as part of a broader strategy to counter Israeli, Turkish, and Western influence in the South Caucasus. Iranian Defense and Armed Forces Logistics Minister Brigadier General Aziz Nasir Zadeh met with Armenian Defense Minister Suren Papikyan in Yerevan, Armenia, on May 20. The Iranian Defense Ministry is responsible for foreign arms sales and defense agreements. Iran has historically maintained close ties to Armenia and has reportedly provided security assistance to Armenia in recent years. Israeli media claimed in July 2023, for example, that Armenia had used Iranian Shahed drones in its conflict with Azerbaijan. Iran is simultaneously maintaining military, political, and economic ties with Azerbaijan to counter external influences in the South Caucasus. The Islamic Revolutionary Guards Corps (IRGC) Ground Forces Mirza Kuchak Khan Special Forces Brigade and Azerbaijani Special Forces began joint exercises along the Iran-Azerbaijan border on May 17.


  • Sanctions Relief in Syria: The European Union’s (EU) and United States’ plan to lift economic sanctions on Syria in the coming weeks will help stabilize the Syrian economy, but will not address other sources of potential instability in Syria. Sanctions relief does not preclude the possibility of renewed internal conflict in Syria caused by other factors. The EU and the United States can continue to impose targeted individual sanctions to encourage the Syrian government to rein in the most extreme elements of its security services. Targeted sanctions could assuage minority groups’ concerns about extreme elements committing abuses against their communities.

Click Here to Read the Full Update

Website | Jobs & Internships


Follow ISW on social media:


Facebook | X | YouTube | Instagram | LinkedIn | Threads | Bluesky

Donate online or by sending a check to the Institute for the Study of War at 1400 16th Street NW, Suite #515, Washington, DC, 20036. Please consider including the Institute for the Study of War in your estate plans.


ISW is a tax-exempt organization under section 501(c)(3) of the Internal Revenue Code. Donations are tax-deductible to the extent permitted by law.


The Institute for the Study of War (ISW) is a non-partisan, non-profit, public policy research organization. ISW advances an informed understanding of military affairs through reliable research, trusted analysis, and innovative education. We are committed to improving the nation's ability to execute military operations and respond to emerging threats in order to achieve US strategic objectives.

TAG •

위로