메뉴 건너뛰기

군사국방

국방뉴스

[ISW] 이스라엘-이란 전쟁은 적대국의 협상을 재조정한다.

by Summa posted Jul 09, 2025
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
```html 주요 내용 정리

핵심 내용:

  • 적대적 협력체는 이란을 위해 이스라엘-이란 전쟁에 결정적으로 대응하지 못했습니다.
  • 적대적 협력체의 어느 구성원도 이스라엘-이란 전쟁이 진행되는 동안 즉시 이란을 위해 군사적으로 개입할 가능성은 없었습니다.
  • 러시아와 중국의 이란에 대한 즉각적인 대응 옵션은 이스라엘-이란 전쟁 외부의 정치-외교적 현실에 의해 심하게 제약되었습니다.
  • 적대적 협력체의 행동과 개입은 각 구성원의 국익에 의해 제한됩니다.
  • 이스라엘-이란 전쟁은 적대적 협력체 내의 근본적인 불평등을 강조하고 심화시켜 잠재적인 전략적 재균형을 위한 조건을 조성했습니다.
  • 이란은 현재 러시아로부터 이전에 받았던 지원을 대체하기 위해 중국에 주목하는 것으로 보입니다.
  • 적대적 협력체가 이스라엘-이란 전쟁에 일관성 있게 또는 효과적으로 대응하지 못한 것이 이 국가들의 연합체와 관계가 미국의 국익에 중요하지 않다는 것을 의미하지는 않습니다. 이 협력체의 전략적 유연성과 재균형을 위한 성향이 국제 무대에서 무시할 수 없는 세력으로 만드는 요인입니다.

기사 분류:

국제 안보, 지정학, 중동 분쟁

관련 주요 국가:

  • 이스라엘
  • 이란
  • 미국

향후 전망:

이스라엘-이란 전쟁은 적대적 협력체(Adversary Entente) 내부의 긴장과 불균형을 심화시켜, 이들 국가 간의 관계 재편을 가속화할 수 있습니다. 특히 이란이 러시아 대신 중국과의 협력을 강화하려는 움직임은 동맹 구도의 변화를 시사합니다. 미국의 국익에 대한 적대적 협력체의 영향력은 지속적으로 증가할 것이며, 이들의 전략적 유연성은 국제 정치의 불확실성을 더욱 증폭시킬 수 있습니다. 이러한 상황은 중동 지역의 긴장을 고조시키고, 국제 안보 환경에 장기적인 영향을 미칠 수 있습니다.

```

[원문]

Author: Karolina Hird


July 8, 2025

The Adversary Entente failed to decisively respond to the Israel-Iran war on Iran’s behalf. Neither Russia, the People’s Republic of China (PRC), nor North Korea came to Iran’s aid during the Israeli and US strikes on the Iranian nuclear program, despite each country’s pre-existing relationship with the Islamic Republic. The lack of immediate and tangible response from Moscow, Beijing, and Pyongyang was to be expected; however, it underlines the strategic nuances that underpin the existence of the entente. Russia, the PRC, Iran, and North Korea are neither working as an axis nor collaborating as a hardened alliance but are rather deeply opportunistic and transactional partners with some important common objectives engaged in imbalanced and constantly shifting strategic interfacing. Their responses to the Israel-Iran war show clearly that they are functioning as an entente – that is, a non-binding understanding between states around a set of often contentious issues without formal pledges of armed support in the event of hostilities, but not excluding the possibility of military support entirely either. The uniting core of the Adversary Entente is the objective of challenging the US-led world order. Each member of the entente is pursuing that aim in its regional spheres of interest, aided to some degree by the others, but with the intention of achieving a global effect through combined efforts. The dangers this entente poses to US national security interests remain real and grave, despite the limitations of its members' willingness to help one another, as the uniting objective of their opportunistic cooperation is to fundamentally redesign the US-led world order in a way that dramatically reduces America's role, power, and influence.


No member of the adversary entente was ever likely to intervene militarily on Iran’s behalf in the immediate term while the Israel-Iran war was ongoing. Both Moscow and Beijing initially responded to the outbreak of Israeli strikes on Iran by issuing boilerplate rhetorical statements of support for Iran and condemnation of Israel. North Korea responded a few days after the war began, issuing a similarly predictable statement. All three then condemned the United States for its June 23 strikes on Iranian nuclear facilities. These milquetoast condemnations turned out to be the extent of the entente’s immediate support for Iran. Neither Russia, the PRC, nor North Korea has binding obligations to come to Iran’s defense. The January 2025 Russo-Iranian strategic partnership agreement notably lacks a mutual defense clause analogous to the one Russia made with North Korea, likely because Moscow feared committing to becoming embroiled in a Middle Eastern conflict exactly like the one that took place in June. The PRC-Iran relationship has always been more of an economic and quasi-ideological partnership than a military one.


Key Takeaways:


  • The Adversary Entente failed to decisively respond to the Israel-Iran war on Iran’s behalf. 


  • No member of the adversary entente was ever likely to intervene militarily on Iran’s behalf in the immediate term while the Israel-Iran war was ongoing. 

 

  • Russia and the PRC’s immediate response options for Iran were heavily constrained by political-diplomatic realities exogenous to the Israel-Iran war. 

 

  • Adversary Entente action and intervention are bounded by each member’s national interests. 

 

  • The Israel-Iran war has highlighted and increased fundamental inequalities within the Adversary Entente, setting conditions for potential strategic rebalancing. 

 

  • Iran now appears to be looking to the PRC as a replacement for the support it previously received from Russia. 

 

  • The Adversary Entente’s failure to respond to the Israel-Iran war either coherently or effectively does not mean that this grouping of countries and set of relationships is inconsequential to US national interests. The entente’s propensity for strategic flexibility and rebalancing is what makes it a force to be reckoned with on the international stage. 

Click Here to Read the Full Report

Website | Jobs & Internships


Follow ISW on social media:


Facebook | X | YouTube | Instagram | LinkedIn | Threads | Bluesky

Donate online or by sending a check to the Institute for the Study of War at 1400 16th Street NW, Suite #515, Washington, DC, 20036. Please consider including the Institute for the Study of War in your estate plans.


ISW is a tax-exempt organization under section 501(c)(3) of the Internal Revenue Code. Donations are tax-deductible to the extent permitted by law.

The Institute for the Study of War (ISW) is a non-partisan, non-profit, public policy research organization. ISW advances an informed understanding of military affairs through reliable research, trusted analysis, and innovative education. We are committed to improving the nation's ability to execute military operations and respond to emerging threats in order to achieve US strategic objectives.

TAG •

  1. [공지] 참조 사이트

    Date2023.12.14 BySumma
    read more
  2. [국방부] 국방부-산림청 산불진화 협력 강화

    Date2025.07.10 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  3. [국방부] 민관군이 첨단기술로 함께 그리는 국방 장비관리의 미래

    Date2025.07.10 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  4. [ISW] 이란 업데이트, 2025년 7월 9일

    Date2025.07.10 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  5. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2025년 7월 9일

    Date2025.07.10 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  6. [ISW] 적대적 협상 태스크포스, 2025년 7월 9일

    Date2025.07.10 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  7. [국방부] "재난이 곧 안보상황"산불과의 전투, 국방부-산림청이 합동 대응한다

    Date2025.07.09 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  8. [국방부] "재난이 곧 안보상황"산불과의 전투, 국방부-산림청이 합동 대응한다

    Date2025.07.09 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  9. [ISW] 이란 업데이트, 2025년 7월 8일

    Date2025.07.09 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  10. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2025년 7월 8일

    Date2025.07.09 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  11. [ISW] 이스라엘-이란 전쟁은 적대국의 협상을 재조정한다.

    Date2025.07.09 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  12. [국방부] 추서 진급된 계급 따라 유족급여도 오른다…"예우 강화"

    Date2025.07.08 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  13. [국방부] 추서 예우 강화, 추서 진급된 계급 따라 유족급여 올린다

    Date2025.07.08 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  14. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2025년 7월 7일

    Date2025.07.08 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  15. [ISW] 이란 업데이트, 2025년 7월 7일

    Date2025.07.08 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  16. [ISW] 러시아 점령 업데이트, 2025년 7월 7일

    Date2025.07.08 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  17. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2025년 7월 6일

    Date2025.07.07 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  18. [ISW] 이란 업데이트, 2025년 7월 6일

    Date2025.07.07 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  19. [ISW] 이란 업데이트, 2025년 7월 4일

    Date2025.07.06 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  20. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2025년 7월 5일

    Date2025.07.06 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
  21. [ISW] 러시아의 공세 캠페인 평가, 2025년 7월 4일

    Date2025.07.05 Category국방뉴스 BySumma
    Read More
Board Pagination Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 97 Next
/ 97
위로